Contract voor onbepaalde tijd? Dan een lagere WW-premie
De start van 2020 betekent voor een groot aantal werkgevers meteen huiswerk. Sinds 1 januari is de Wet Arbeidsmarkt in Balans
(WAB) namelijk in werking getreden. Onderdeel van die wet is het verschil in WW-premies die werkgevers betalen voor hun werknemers. Marloes Loeffen-Gruitrooij, advocaat bij SRM Rechtsbijstand, legt uit wat je als werkgever moet doen.

De nieuwe WW-premiedifferentiatie is bedoeld om vaste arbeidsovereenkomsten te stimuleren. Een vast contract aanbieden wordt hiermee voor werkgevers interessanter, aangezien ze dan een lagere WW-premie betalen. Voor werknemers met een vast contract betaalt een werkgever vanaf 1 januari een premie van 2,94%. Voor alle andere arbeidsovereenkomsten – tijdelijke, flexibele, nuluren-, min/max-contracten en oproepovereenkomsten – is dat de hoge WW-premie: 7,94%.
Wanneer een lage WW-premie?
Als werkgever mag je de lagere WW-premie hanteren in een aantal situaties. De belangrijkste zijn:
- De werknemer heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, maar dat is géén oproepovereenkomst. Als die overeenkomst vóór 1 januari 2020 is afgesproken, dan moet die uiterlijk op 31 maart 2020 (alsnog) schriftelijk zijn vastgelegd. Daar ga ik hieronder verder op in,
- Of de werknemer heeft een Beroeps Begeleidende Leerweg-contract,
- Of de werknemer is jonger dan 21 jaar en werkt minder dan 12 uur per week.
Als je een uitkering werknemersverzekeringen (WW, ZW, WIA, WAO, WAZO) betaalt als werkgeversbetaling of eigenrisicodrager, mag je over dit deel van de betaling aan de werknemer de lage WW-premie hanteren.
Arbeidsovereenkomst vastleggen
Lang niet alle werkgevers zijn gewend om bij het omzetten van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde naar onbepaalde tijd een nieuwe arbeidsovereenkomst op te stellen. Dat doen ze bijvoorbeeld via een bevestiging per brief of mail. Ook zijn er vaste contracten die al jaren geleden zijn aangegaan en die niet meer in de personeelsadministratie aanwezig zijn. Dat hoeft arbeidsrechtelijk gezien geen probleem te zijn. De feitelijke situatie wijst immers uit dat het gaat om een vast dienstverband en dat is voldoende.
Maar let op: om voor deze werknemers een lage WW-premie te ontvangen, moet je als werkgever wél actie ondernemen. Dat kan een schriftelijke en door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst zijn, maar het is ook voldoende als je een schriftelijke bijlage – een zogeheten addendum – toevoegt aan de bestaande arbeidsovereenkomst. Dat addendum moet door beide partijen ondertekend zijn, er moet in staan dat de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en een vast aantal uren is en het moet duidelijk zijn dat het niet om een oproepovereenkomst gaat.
Coulanceregeling tot 1 april
Veel werkgevers zijn eind vorig jaar al druk bezig geweest om de administratie kloppend te krijgen voordat de wet in ging op 1 januari. Voor de lopende arbeidsovereenkomsten bleek het lastig om op tijd aan alle eisen te voldoen. In samenspraak met de Belastingdienst heeft minister Koolmees werkgevers daarom tot 1 april 2020 de tijd gegeven om alles te regelen. Zij krijgen tot die datum de tijd om de administratie op orde te brengen voor mensen die op 31 december 2019 voor onbepaalde tijd in dienst waren.
Tot die tijd mogen werkgevers alvast de lage WW-premie hanteren. Maar is de administratie vóór 1 april 2020 niet op orde, dan betalen zij met terugwerkende kracht alsnog de hoge premie. Bij arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd die vanaf 1 januari 2020 ingaan, moeten werkgevers direct aan alle voorwaarden voldoen die de nieuwe wet stelt. Bovenstaande overgangsperiode geldt daarvoor dus niet.
Kortom: het is zeer aan te raden om je eigen administratie goed onder de loep te nemen. Je loopt anders mogelijk een aantrekkelijke lastenverlichting mis.
Meer informatie
Hopelijk begin je het jaar goed en heb je de zaken op orde. Mocht je onverhoopt verzeild raken in een conflict en verzekerd zijn voor rechtsbijstand, dan staan we natuurlijk graag voor je klaar. Neem hiervoor contact op met SRM Rechtsbijstand via telefoonnummer 024 366 65 45 of e-mailadres srm@bovemij-srm.nl.
Geen bedrijfsrechtsbijstandverzekering? Ook dan helpen we je verder!
En ook als je geschil niet verzekerd is, helpen we je verder. We hebben hier verschillende mogelijkheden voor: een abonnement, fixed fees, of betalen per uur.