23-09-2019

Hoe pak je de draad weer op na een bedrijfsbrand?

Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer: een grote brand treft een deel van je bedrijfsgebouw. Dat zorgt voor veel materiële schade, maar nog belangrijker: je moet je bedrijf zo snel mogelijk weer up and running krijgen. Anne-Marie Butcher, relatiebeheerder zakelijk bij Bovemij, geeft tips over hoe je dat aan moet pakken.

De materiële schade die door de brand ontstaat wordt gelukkig vergoed door de opstal- en inventarisverzekering. Maar een brand heeft meer gevolgen. Als ondernemer kun je vaak alleen machteloos toekijken hoe de brandweer het vuur te lijf gaat. In die hectiek is het lastig om de situatie te overzien en de juiste vervolgstappen te nemen.

Schakel hulp in

‘Stichting Salvage kan een helpende hand bieden in zo’n vervelende situatie’, vertelt Anne-Marie. ‘Deze organisatie spant zich namens de gezamenlijke verzekeraars in om de chaotische situatie te stabiliseren. Ze treft maatregelen om de schade te beperken en adviseert betrokken partijen. Ook na de hectiek van die eerste momenten kan Stichting Salvage een rol spelen, door als adviseur of tussenpersoon op te treden richting de verzekeraar.’ Daarnaast moet er eventueel contact worden opgenomen met de verhuurder, het energiebedrijf of de installateur. Nadat het bedrijf vervolgens is gecontroleerd op asbest, kan het opruim- en afbreekwerk beginnen. Dit eerste proces neemt een aantal weken in beslag.

Accepteer dat je moet wachten

Tijdens het opruimen van de schade door de brand ligt het bedrijf stil. Wel kan de ondernemer vast contact zoeken met de gemeente om goedkeuring te vragen voor de heropbouw. Dat kost vaak behoorlijk wat tijd. Anne-Marie: ‘De juiste vergunningen krijgen is een lang en moeizaam proces. Je moet veel wachten en er kan bezwaar worden aangetekend door de buurt. Dit kan wel een half tot driekwart jaar duren.’

Logischerwijs zijn ondernemers opgelucht als de heropbouw van hun bedrijf weer begint. Toch blijkt ook die fase behoorlijk tijdrovend. ‘Je krijgt architecten over de vloer, bouwtekeningen komen boven tafel en je moet beslissen of je het pand in originele staat opbouwt of aanpassingen doorvoert. Houd er dus rekening mee dat dit tijd kost.’

‘In het slechtste scenario ligt je bedrijf compleet stil tijdens dit proces. Maar ook als je de werkzaamheden in een ander pand gedeeltelijk kunt oppakken, loop je omzet mis. Je maakt extra kosten en hebt natuurlijk ook gewoon je vaste lasten. Bovendien is de kans groot dat je in zo’n periode wat minder omzet draait. De praktijk wijst uit dat je vaak wel minstens een jaar nodig hebt om je bedrijf weer volledig te laten draaien. Dat lijkt veel, maar is vaak zelfs nog te kort.’

Bedrijfsschadeverzekering Bovemij

Gelukkig biedt de Bedrijfsschadeverzekering van Bovemij dan uitkomst. ‘Naast een maandelijkse uitkering om de financiële schade als gevolg van bedrijfsstilstand te dekken, bieden de schade-experts van Bovemij advies tijdens het hele proces. Klanten die een bedrijfsbrand hebben meegemaakt, vonden het fijn dat er met hen werd meegedacht.’

Geeft jouw bedrijfsschadeverzekering voldoende dekking?

‘We merken dat klanten zich niet altijd realiseren wat er allemaal komt kijken bij een bedrijfsbrand. Zij denken vaak dat ze weer eerder aan de slag kunnen dan in werkelijkheid het geval is. En daarom geen bedrijfsschadeverzekering afsluiten. Of wel de verzekering afsluiten, maar niet kiezen voor een uitkeringstermijn van 78 weken, maar voor een termijn van slechts 52 weken of zelf 26 weken. De ervaring leert dat dit in veel gevallen niet voldoende is.’

Benieuwd of jouw bedrijfsschadeverzekering ook voldoende dekking geeft? Neem dan even contact met ons op via e-mailadres info@bovemij.nl of telefoonnummer 024 751 21 31.

Gerelateerd nieuws

Contact met Bovemij
Sluit contact venster
Stuur een e-mail

Stuur vraag per e-mail
Telefoonnummer

024 751 21 31

Afdeling: Relatiebeheer
Terug naar boven